Det er mange gode grunner til å starte et mobildiskotek:
- Er du glad i musikk og god stemning?
- Fascinerer lyset deg?
- Elsker du å jobbe med lysprogrammering?
- Eller er du fan av å leke med det flotte profesjonelle utstyret som kreves for å være mobil DJ?
Uansett hva som tenner din drøm om mobildiskotek, kommer her mine personlige erfaringer og en generell guide for å starte ditt eget mobildiskotek.
Hva du bør være oppmerksom på før du starter?
Når du begynner å utforske den mobile DJ-verdenen, vil du raskt støte på mange gadgets og dingser som skal brukes til dette eller hint i oppsettet ditt.
Det kan bli dyrt, men det er absolutt mulig å bygge opp et mobildiskotek til en fornuftig pris.
Det er veldig gøy å bygge opp et mobildiskotek. Jeg synes personlig det er gøy å leke med forskjellige oppsett av utstyr og programmere lysshowet, og være den som setter stemningen med akkurat den rette musikken.
Før du begynner, må du imidlertid være oppmerksom på at du vil komme hjem veldig sent - det kan hende festen slutter kl. 3 eller 4, men det kan lett gå 1-2 timer med å pakke ned, pluss 1-2 timer med transport, og avlesning av utstyr til lageret, samt evt. levering av leid tilhenger etter endt jobb.
Det kan være litt utfordrende å holde på en normal døgnrytme. Når det er sagt, synes jeg personlig at det er verdt det! Det er fantastisk å gi alt bak "komfyren" (DJ-pulten) en hel kveld i selskap med glade gjester. Det må også påpekes at du som profesjonell DJ er på jobb og ikke er gjest på festen - du er selve festen! Derfor må du passe på at du ikke drikker for mye. Det betyr ikke at du må være 100% edru - et glass eller to i begynnelsen av kvelden kan være bra for å roe nervene.
Afhengig av hvor stort oppsett du skal ha med, kan det være lurt å vurdere om du skal ha en partner eller flere til å hjelpe deg med oppsett, nedrigging og evt. kjøring. Det er også alltid godt å ha noen med som kan ta over hvis du trenger en pause i løpet av kvelden, da det ofte er mange timer man er i gang.
Prisen på en mobil DJ varierer veldig. Når du skal prissette en jobb, er det mange variabler å ta hensyn til. Først og fremst må du regne ut hvor mye tid du kommer til å bruke totalt sett på forberedelse av jobben: Oppsett, nedrigging, transport, pakking av utstyr i varebilen / tilhengeren / lastebilen, samt evt. møter med arrangøren på forhånd. Deretter må du regne ut hvilke kostnader du har i form av kjøp av f.eks. musikk, leie av varebil, lønn til medhjelper samt avskrivning eller evt. leie av utstyr. Din timepris som DJ bestemmer du selv og bør selvfølgelig gjenspeile din erfaring. Husk imidlertid alltid å følge med på de konsoliderte mobildiskotekene på markedet og se på hva de tar for jobbene sine. På den måten kan du vurdere hvor konkurransedyktig prisen din er i forhold til noen av de andre mobildiskotekene, som dine potensielle kunder garantert også vil be om et tilbud fra. Gjør det klart for deg selv om du vil drive mobildiskotek som et hobbyprosjekt ved siden av skolen eller jobben din, eller om du vil satse heltid på prosjektet.
🤷♂️Hva krever det å starte et mobildiskotek?
Når du skal starte et mobildiskotek, er det en rekke ting du bør ha. I dette avsnittet vil vi gjennomgå hvilket utstyr du trenger, hvordan du får jobber i kalenderen, samt hva du bør være oppmerksom på.
🎶 Musikk
En av de viktigste tingene du som mobil DJ trenger er musikk.
Du bør alltid ha musikken tilgjengelig offline. Det vil si at du må ha kjøpt en mengde spor gjennom en musikktjeneste som f.eks. iTunes. Noen DJ-programmer tilbyr avspilling fra Spotify eller andre strømmetjenester, men det er ikke pålitelig siden du sannsynligvis vil stå i en forsamlingshall i en liten landsby, der internettforbindelsen er ikke-eksisterende eller veldig dårlig.
🎚️ DJ-pult
Du må også ha en DJ-pult i form av enten en DJ-kontroller eller en DJ-mikser med minimum 2 tilhørende DJ-avspillere samt et godt sett med hodetelefoner som kan stenge ute lyden fra PA-systemet og publikum.
Sørg også for å ha en mikrofon med, slik at du kan snakke til festens gjester. Vi har i en tidligere guide beskrevet fordeler og ulemper for noen av Pioneers controllere i forskjellige prisklasser - les mer her.
🔊 PA anlegg
Videre må du ha et PA anlegg du kan spille musikken på. Dette kan settes opp på flere måter, men for en nybegynner vil vi anbefale 2 stk. aktive fullrange høyttalere på stativer, som kobles direkte til pulten.
💡 Lys
Med det ovenstående oppsettet er du dekket for å kunne spille små fester opp og begynne å få noe erfaring. I tillegg kommer du også langt med en T-bar på stativ med diverse lyseffekter / PAR lamper og en liten til mellomstor røykmaskin.
Typer av arrangementer
Når du triller rundt på de danske landeveiene med ditt mobildiskotek, får du sjansen til å møte mange forskjellige typer spillejobber med en rekke ulike arrangører og gjester.
La oss gå gjennom de mest vanlige typene arrangementer her i dette avsnittet - fra én mobildiskoteks eier til en kommende.
Fødselsdagsfester
Det har i mange år vært veldig populært å booke et mobildiskotek til sin fødselsdag. Alderen spenner vidt, uansett om det er snakk om en 15 års eller en 60 års fødselsdag, benyttes et mobildiskotek ofte for å sette i gang festen.
De fleste fødselsdagsfester har et antall gjester på 70-200 personer, derfor vil du som regel ha et lite til mellomstort oppsett med. Avtal alltid dette med kunden før du planlegger jobben.
Når du som mobildiskotek spiller til en 18 års fødselsdag bør det som hovedregel være mer trykk på bunnen, og man kan også godt tillate seg å lage et villere lysshow og spille et bredere utvalg av den nyeste musikken. Det er også vanlig at fødselaren skal drikke 18 shots på kvelden. Her bør du ha et spor klar, som for eksempel Lil Jon med "Shots", mens ritualet utføres. Deretter har du en glimrende mulighet til å virkelig sette i gang festen, da alle står i en sirkel rundt fødselaren på dansegulvet.
Til en 50 års fødselsdag bør du ta høyde for at gjestenes alder spenner bredere. Her er det ikke sikkert at det ønskes bruk av røykmaskin og kanskje heller ikke ville laser-effekter, som man ville ha til fester med den yngre målgruppen. Musikken til for eksempel en 50 års fødselsdag vil ofte også bære preg av at man spiller litt bredere, for å imøtekomme flest mulig av gjestenes ønsker. Har du 70-talls, 80-talls, 90-talls musikk samt noen av de mest populære nåtidshitsene går du ikke helt feil.
Viktigst av alt, snakk med arrangøren/fødselaren før jobben og lytt til deres musikkønsker. De kjenner gjestene best! Det betyr ikke at de skal diktere alt du skal spille hele kvelden, så vil det ikke være spesielt gøy for deg som DJ, men det kan ofte gi en god indikasjon på hvilke låter som slår an blant deres vennegjeng.
Brylluper
Mobildiskoteker til brylluper har som regel et enkelt og elegant oppsett, som passer godt inn i det lyse temaet, som i mange tilfeller inngår i bordpynten osv. Det kan derfor være en god idé å ta med ditt hvite utstyr dersom du har det.
Noe man ofte også ser til bryllup, er at DJ'en har gjemt stativene sine bort med hvite tripod covers. Disse er veldig elegante og kan samtidig opplyses av en eller flere PAR lamper og være med på å sette akkurat den stemningen du ønsker.
I tillegg er brudevalsen et must-have. Som hovedregel blir denne spilt kl. 00.00 - men husk alltid å avtale detaljene og forventningsavstemme med brudeparet i god tid før den store dagen.
Skolefester
Denne type fest krever som regel et større oppsett og gjerne en god lydtrykk - gi gass!
Skal du spille for de yngre klassene på barneskolen, er årets MGP-hits alltid gode å ha med. Barna elsker også leker som stoppdans, stollek, limbo og boogie-woogie. Denne typen jobber krever altså, i motsetning til de to andre, at du er mye mer aktiv med bruk av mikrofonen.
Spiller du til ungdoms- og videregåendefester kan det variere hvilken musikk du skal spille - som regel fungerer det bra med 80-tallets og 90-tallets klassikere, men sørg også for å ha en toppliste av det helt nye musikken med. I mange tilfeller har festkomiteen planlagt et tema for kvelden som f.eks. 80-talls tema, trafikklys fest eller rave tema.
Raveparty har blitt veldig populært de siste årene. Her er det grunnleggende at du som mobildiskotek rigget opp med UV lamper, så gjestenes UV maling blir fremhevet. Mange mobildiskoteker tilbyr til og med sine kunder å kjøpe både knekklys og UV maling til formålet, da de passer veldig godt inn i temaet. Det er både god service og det kan være at det kan tjenes noen kroner på det.
⚡ Oppgradering av ditt lysoppsett
I takt med at du spiller flere og flere jobber, kan du begynne å oppgradere ditt oppsett. Med et større oppsett blir det mulig å spille til større arrangementer, som krever mer lyd og lys.
Det er ikke noe endelig svar på hva du bør kjøpe først, men her kommer noen forslag til hva du har å velge mellom.
Ønsker du å oppgradere ditt lys, kan du enten kjøpe en T-bar til eller et sett wind-up stativer med tilhørende truss. Disse fås i forskjellige størrelser og kan klare forskjellige mengder vekt. Her kan det være en god idé å kjøpe noe som kan holde til litt mer, så du har mulighet for å bygge videre på ditt oppsett senere. Dette er en mer kostbar løsning, men også langt mer fremtidsrettet.
På ditt truss kan du f.eks. utvide med flere PAR lamper, som har den gode egenskapen at de gir et relativt stort lysutbytte til en relativt billig pris. Disse vil også alltid kunne fungere som grunnbelysning senere.
Vil du ha et litt mer avansert lysoppsett kan du utvide med moving heads - disse krever imidlertid at du programmerer dem med en DMX lysstyring - les mer om hvordan du bruker DMX her.
Videre kan du utvide ditt lysshow med laserlys, scannere, diskokuler og andre flotte lyseffekter.
🎛️ Oppgradering av ditt lydoppsett
Når det kommer til oppgradering av ditt PA anlegg, er det flere måter å gjøre det på.
Har du allerede aktive høyttalere på stativer, vil det første opplagte valget være å kjøpe et sett aktive subwoofere samt et sett mellomtoner, som kan skrus på dine subwoofere og løfte dine topptalere (fullrange høyttalerne) opp, slik at diskanten kan spres godt ut i lokalet du spiller i.
Nå spør du kanskje "kan de to sett høyttalere spille sammen?" og ja, det kan de godt.
Vanligvis vil det være et innebygd delefilter i dine aktive subwoofere, som deler frekvensene opp, slik at de lave frekvensene spilles i subwooferne og den øvre delen av frekvensspekteret kommer ut av topptalerne.
En annen mulighet er også å bruke dine fullrange høyttalere som monitors på scenen, slik at du enkelt kan høre musikken mens du mikser. Her kan du velge å kjøpe passive høyttalere med tilhørende forsterkere eller flere eller kraftigere aktive høyttalere, for på den måten å kunne spille større lokaler opp.
Les også: Hvordan fungerer en høyttaler?
🚚 Logistikk
Etter hvert som du får mer og mer utstyr, trenger du plass til oppbevaring av dette. Siden vi har å gjøre med elektroniske enheter, er det viktig å sørge for at det står tørt og sikkert. På den måten minimerer du risikoen for at det går i stykker - det finnes ikke noe verre enn å stå på en jobb en halvtime før festen starter, og så kan du ikke tenne forsterkeren din, eller at den dyre pulten din har fått fuktskade.
Har du ikke selv plassen til dette, kan du leie et oppvarmet lagerrom hos forskjellige utbydere til fine priser, eller gå all-in og kjøpe et lite lager et sted i nærheten av der du bor.
Pass også på hvordan du transporterer utstyret ditt enkelt og sikkert. Lamper, pult, mikser og mikrofoner har best av å være i en flightcase under transport - så holder det mye lenger. En god flightcase er robust og foret, (vanligvis med skumgummi) slik at den skjøre delen av utstyret ditt verken får slag eller ville rusk under transport. Heldigvis finnes det flightcases som passer perfekt til de fleste ting. Hvis du ikke finner en flightcase til akkurat din enhet, er det mulig å få dem "custom made". En billigere løsning for små ting er flightcases med plukkskum.
Høyttalere og store rack kan ofte være en tung affære å flytte rundt på, så jeg vil anbefale at du kjøper flightcases med hjul på eller selv monterer det på dine tunge gjenstander. Så kan de enkelt rulles frem og tilbake i ditt transportmiddel med en rampe. På den måten minimerer du risikoen for ryggskade.
🎧 Slik får du ditt første DJ-jobb
Som med alle andre virksomheter, må et mobildiskotek settes i gang. Dette kan gjøres på forskjellige måter.
Har du kanskje en venn eller et familiemedlem som skal ha fest? Spør dem om du ikke får komme og spille. På den måten får du både erfaring og potensielt nye kunder. Hvis gjestene er fornøyde med det du leverer, er det stor sannsynlighet for at de vil kontakte deg når de selv skal ha fest.
Det er også viktig at folk kan finne deg online. Du kan med fordel åpne en Facebook-side med ditt mobildiskotek, eller kanskje til og med sider på flere forskjellige sosiale medier - det er 100% gratis!
Du kan også for en liten sum lage din egen hjemmeside via Wordpress, Wix eller lignende.
En annen mulighet for eksponering av ditt navn kan være i form av promotering (gratis eller betalt) på flere online portaler for festunderholdning, hvor folk ofte søker etter både band, underholdere og ikke minst mobildiskoteker.
Når du skal snakke med arrangøren av arrangementet du skal spille til, er det viktig at dere avtaler hvordan og hvorledes jobben skal utføres.
Her er en sjekkliste du kan bruke helt som du vil:
- Tidspunkt for når musikken skal spille
- Spillestil
- Musikk under måltidet?
- Beregn transportkostnader og transporttid
- Leie av varebil/trailer
- Estimér hvor lang tid det tar å rigge opp og pakke ned
- Må du ha en eller flere assistenter med
- Får du ta bilder til bruk på din hjemmeside / SoMe
- Mat og drikke til DJ'en
- Strøm - hvor mange faser trenger du?
- Scene/lokasjon - hvor skal du stå?
- Får du bruke røykmaskin? (Det kan være en brannalarm som er koblet direkte til brannstasjonen - du vil ikke aktivere den.)
- Musikk som passer til målgruppen
- Godt humør 😁
Husk at vi alltid står klare til å hjelpe deg med rådgivning til kjøp av nytt utstyr på telefon, e-post og chat.
Riktig god fornøyelse!
→ Tilbake til infosenteroversikten ←
Kjøpsbetingelser for privatkunder
Klikk her for å se handelsbetingelser for bedriftskunder
SoundStoreXL og denne webshop vil fremover benevnes som “selger, oss, vi, vår, webshoppen”, mens den direkte kjøpende kunde hos SoundStoreXL A/S vil benevnes som “kunde, deg, din, du, ditt”.
Adresse:
SoundStoreXL
Norddigesvej 4
8240 Risskov
Danmark
info@soundstorexl.no
Tlf. +45 70273041
Aksjeselskap
Org. nr: 925573310
Etableringsår: 2011
Levering
Alle priser opplyst på vår webshop tillegges en fast fraktpris. Fraktprisene kan variere alt etter ordrens størrelse, leveringssted og vekt. Vi forbeholder os retten til å oppkreve den reelle fraktpris, såfremt det er snakk om varer som overskrider fraktselskapenes standarddimensjon- og vektbegrensninger. Kjøper vil naturligvis blive opplyst om dette, før ordren gjennomføres.
Bemerk at du under ordreavgivelse har mulighet for å angi en alternativ leveringsadresse. Denne kan benyttes såfremt det bestilte utstyr skal leveres på en sekundær adresse f.eks. på din arbeidsplass.
Hvis du gjerne vil vite hvem som leverer din ordre, kan du logge inn på "Min konto" via vår webshop, hvor det i de fleste tilfeller er opplyst, hvem som leverer ordren. Såfremt dette ikke er opplyst, er du velkommen til å sende oss en mail.
Betaling
På webshoppen kan det betales med nedenstående betalingsmidler. Når betaling er mottatt sender vi varene til deg.
Kort
Mastercard
MasterCard Debit
Beløpet trekkes først på kortet ditt, når varene sendes fra webshoppen. Det kan aldri trekkes et større beløp enn det, du har godkjent ved kjøpet.
Bankoverførsel
Ingen gebyrer
Du overfører totalbeløpet til vår bankkonto i Spar Nord Bank A/S:
BIC / Swift code: SPNODK22
IBAN nr.: DK4490041120451924
Gavekort
Ved bruk av gavekort, kan det bare benyttes én gavekortkode per kjøp.
Priser
Vi tar forbehold for prisfeil på siden og forbeholder oss retten til å annullere en handel, hvis det er oppgitt feil pris på hjemmesiden, da disse er autoberegnet. Den automatiske bekreftelse på bestillingen, som genereres ved kjøp, er derfor en kopi av handlekurven og ikke vår aksept på at handlen gjennomføres.
Det er mulig for deg å se dine tidligere ordrer ved loginn på vår nettbutikk. Etter log inn kan du f.eks. printe kjøpsfaktura og lignende.
Toll
Pris for fortolling: Den som frakter varen (i de fleste tilfeller Posten, Bring, UPS eller GLS) tar som regel betaling for fortollingsjobben. Dette er ikke et gebyr til Tollvesenet, men en betaling fraktselskapet tar og denne ER BETALT av SoundStoreXL og innkludert i prisen på varen.
Returvarer / Angrerett
Les mer her: Returnering
Du har 30 dagers angrererett, når du handler på webshoppen
Angreretten utløper 30 dager etter den dagen du;
1. har mottatt din vare
2. får den sidste vare i fysisk besittelse, når det dreier seg om en avtale om flere forskjellige varer, som er bestilt i én ordre, og som leveres enkeltvis
3. får det siste parti, eller den siste del i fysisk besittelse, når det dreier seg om en avtale om levering av en vare, som består av flere partier eller deler
Du må benytte vårt returskjema for angrerett og sende kopi av denne med i retur.
Du kan ikke angre ved blot å nekte mottakelse av varen uten samtidig å gi oss tydelig meddelelse om dette.
Visse varer kan i kraft av deres art ikke returneres med vanlig frakt. Dette gjelder vanligvis for varer over 30 kg eller 2 meter i lengden.
Varer unntatt fra angreretten
Webshoppen forbeholder seg retten til ikke å ta demovarer, bestillingsvarer, bestillingskjøp og skaffevarer i retur. Det kan f.eks være varer avkortet i metermål etter din bestilling, eller varer fremstilt spesielt til deg. I tillegg gjør vi oppmerksom på, at følgende varegrupper ikke tas i retur, da det er umulig å vurdere i hvilket omfang de har vært benyttet: pickups, pickupnåler, pærer, væsker, maling og lignende, men dog ikke begrenset til de nevnte artikler.
Hvis du ønsker å sende en vare i retur, må du følge denne guide for vare-returnering:
Betingelser for returnering
Alle returneringer må skje etter avtale med oss for å være gyldige. Det er derfor ikke mulig å returnere en vare, uten forutgående avtale.
Vi mottar ikke pakker sendt pr. oppkrav.
Varer tas bare i retur i ubrutt originalemballasje, og såfremt eventuel medfølgende software ikke er aktivert. Kort fortalt, må varer alltid returneres og mottas hos oss i minimum samme stand som de ble avsendt herfra, så derfor ber vi deg sørge for, at varen er forsvarlig pakket inn. Du har nemlig selv ansvaret for varen, frem til vi mottar den. Ta derfor vare på ditt track and trace nummer.
Vi ber deg legge ved en kopi av ordrebekreftelsen sammen med varen eller annen dokumentasjon for ditt kjøp.
Hvis du benytter din angrerett, refunderer vi kjøpsbeløpet mottatt fra deg, herunder leveringkostnader (dog ikke ekstrakostnader som følge av ditt eget valg av en annen leveringsform enn den billigste form for standardlevering, som vi tilbyr og aldri mer enn du selv har betalt ved kjøpet), uten unødig forsinkelse og under alle omstendigheter senest 30 dager fra den datoen, hvor vi har mottatt meddelelse om din beslutning om å angre denne avtalen.
OBS. Vær her oppmerksom på at du selv står for fraktkostnader når du returnerer en vare til vårt lager. De fraktkostnader vi tilbakebetaler ved benyttelse av angreretten er derfor bare frakten fra vårt lager og frem til deg som kunde. Husk å benytte vår returetikett: https://soundstorexl.no/produkter/1184-pakkelabels/205886-bring-pakkeboks-returetikett-maks-20-kg/
Vi gjennomfører tilbakebetaling med samme betalingsmiddel, som du benyttet ved den opprinnelige transaksjon, med mindre du spesifikt har innvilget i annet. Vi kan tilbakeholde tilbakebetalingen, frem til vi har mottatt varen i retur, med mindre du før det har fremlagt dokumentasjon for å ha returnert den.
Tilbakebetaling:
Du får tilbakebetalt det beløp, du har innbetalt til oss for selve varen ved kjøpet så fort som mulig og senest 30 dager etter du har meddelt oss, at du angrer kjøpet.
Beløpet blir alltid overført til samme betalingsmiddel, som du betalte kjøpet med. Har du f.eks. betalt med kort, tilbakeføres beløpet til det betalingskortet, du brukte ved kjøpet.
Du kan ikke få tilbakebetalt et høyere beløp enn du har betalt.
BEMERK:
Vi kontroller alltid våre returvarer og du kan miste ditt kjøpsbeløp helt eller delvist. Dette skjer hvis varens verdi er forringet fordi et eller fler av følgende forhold gjør seg gjeldene:
Hvis noe er galt med varen (reklamasjonsrett)
Reklamasjonsrett i henhold til kjøpsloven dekker feil som identifiseres under vanlig anvendelse og dekker ikke skader eller feil som er forårsaket hvis produktet er brukt ukorrekt eller p.g.a. dårlig vedlikehold og uautoriserte inngrep. Ønsker du å klage på mangler eller feil på produktet, må dette gjøres innen rimelig tid til SoundstoreXL.no.
Reklamasjonen må skje senest to år etter at forbrukeren overtok produktet. Hvis produktet eller deler av det ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år.
Hvor fort må jeg reklamere?
Du må reklamere innen ”rimelig tid” etter, at du har oppdaget manglen ved varen. Hvis du reklamerer innen to måneder etter, at manglen er oppdaget, vil reklamasjonen alltid være rettidig.
Varen sendes etter forutgående avtale til:
Music Group Denmark A/S
Norddigesvej 4
8240 Risskov
Danmark
Att.: Reklamasjon
Reparasjon
Før du returnerer varen, bes du opplyse oss, hva problemet er, så detaljert som mulig.
I visse tilfeller kan reparasjonstiden minimeres ved at du sender produktet til verkstedet, så kontakt oss for nærmere avtale.
Bruk gjerne vårt reparasjonskjema og husk å legge ved en fakturakopi
Det er ikke et krav, men det letter vår saksbehandling, og minimerer ekspedisjonstiden for reklamasjonen.
Bemerk! Vi mottar ikke pakker sendt per oppkrav eller lignende.
Hvis der skjer en feil på et produkt innen garantiperioden (6 måneders garanti fra kjøpsdato + 18 måneders reklamasjonsrett), skal du gjøre følgende:
1. Fyll ut vårt online RMA-skjema.
2.Send det utfyllte RMA-skjema til oss.
3. Avvent vårt svar med anvisninger for reparasjon.
4. Send produktet i henhold til våre anvisninger (ofte kan varen sendes direkte til produsenten, da det forkorter reparasjonstiden).
Vi kommer tilbake til deg innen 24 timer på hverdager.
Betingelser for reparasjon
Kjøpslovens vanlige regler
Hvor annet ikke er spesifisert i overstående tekst følger vi kjøpslovens vanlige regler.
Kontrakten er utformet og inngås på norsk og er ikke tilgjengelig på vår webshop, hvorfor du bør printe og ta vare på ordrebekreftelsen. Vi forbeholder oss retten til å annullere en handel, hvis det er oppgitt feil pris på hjemmesiden, da disse kan være autoberegnet. Den ordrebekreftelsen som genereres ved kjøp, er derfor en kopi av handlekurven og ikke selgers aksept på at handlen gjennomføres.
Hvad gjør vi med dine personlige opplysninger (persondatapolitikk)
For at du kan inngå avtale med webshoppen, trenger vi følgende opplysninger:
Navn
Adresse
Telefonnummer
Mailadresse
Vi foretar registreringen av dine personopplysninger med det formål, å kunne levere varen til deg.
Ingen personlige opplysninger som registreres på vår webshop blir på noe tidspunkt overdratt, solgt eller gjort tilgjengelige for tredjemand. Alle informasjoner oppbevares på betryggende vis, og er kun tilgjengelige for våre betrodde medarbeidere.
I forbindelse med evt. elektronisk betaling brukes en sikker kryptert metode gjennom det benyttede webshopsystem. Det er en godkjent tilbyder med godkjennelse fra E-merket.
Shopsystemet anvender cookies til styring av innholdet i handlekurven. En cookie er kort fortalt betegnelsen for en fil som gjemmes på kjøpers egen PC. Vi benytter disse cookies til å gjenkjenne kunder og for eksempel huske, hvilke varer som er i handlevognen når du handler online i vår webshop. Det er dessuten mulig for deg å be systemet gjemme dine egne adresseopplysninger til neste besøk . Ønsker du på et senere tidspunkt å slette de informasjoner som lagres via cookies, kan dette skje via browserinnstillingene. I Internet Explorer skjer det eksempelvis via menyen "Funksjoner" og menypunktet "Internetinnstillinger".
Dessuten registrerer vi den IP-adresse hvor fra kjøp foretas. Denne informasjonen finner normalt ingen anvendelse, men kan brukes i en eventuel politietterforskning. IP-adressen oppbevares så lenge, det er nødvendig i forhold til en eventuel politietterforskning. Alle falske bestillinger politianmeldes!
Personopplysningene registreres hos Music Group Denmark og oppbevares i fem år, hvor etter opplysningene slettes.
Når der innsamles personopplysninger via vår website, sikrer vi, at det alltid skjer ved avgivelse av ditt uttrykkelige samtykke, slik at du er informert om presis, hvilke opplysninger, som innsamles og hvorfor. Direktøren og kundeservicemedarbeidere hos Music Group Denmark A/S har tilgang til de opplysninger, som registreres på deg. Den dataansvarlige på webshoppen er Direktør Anders Iversen.
Som registrert hos Music Group Denmark A/S har du alltid rett til å gjøre innsigelse mot registreringen. Du har også rett til innsikt i, hvilke opplysninger, som er registrert på deg. Disse rettigheter har du etter Persondataloven og henvendelse i forbindelse med dette rettes til Music Group Denmark via info@soundstorexl.no
For å kunne tilby deg Klarnas betalingsløsninger, kan vi komme til å overføre dine
personopplysninger i kassen i form av kontakt- og ordredetaljer til Klarna, for at Klarna skal kunne vurdere hvorvidt du kvalifiserer for deres betalingsløsninger og for å skreddersy disse betalingsløsningene til deg. Dine overførte personopplysninger blir behandlet i tråd med Klarnas egen personvernerklæring.
Loggregistrering
Vi anvender en loggstatistikk på vår webshop, hvilket betyr at et statistikk-system samler opp informasjon, som kan gi oss et statistisk bilde av, hvor mange besøkende vi har, hvor de kommer fra og hvor på vår webshop de dropper ut mv.
Loggstatistikken anvendes bare med det formål å opptimere vår webshop.
Du kan fritt velge å få din mailadresse lagt til på vår mailingliste i webshopsystemet. Etter å ha blitt lagt til, vil du løpende motta nyheter og annen informasjon vedrørende vår webshop. Denne service kan når som helst meldes til og fra etter ditt ønske.
Når du er registrert i vårt webshopsystem, har du i henhold til persondataloven alltid rett til å gjøre innsigelse mot registreringen og til å få innsikt i de opplysninger, som vi har på deg. Du kan få tilgang til denne informasjon ved å kontakte oss. På bakgrunn av eventuelle innsigelser foretar vi sletting av informasjon om deg i det omfang, du ønsker det.
Klagetilgang
Hvis du vil klage på ditt kjøp, skal du rette henvendelse til vår kundeservice på info@soundstorexl.no eller +45 70273041. Hvis det ikke lykkes oss å finne en løsning, kan du inngi en klage til relevante nevn på området, så lenge betingelsene for det er oppfyldt.
→ Tilbake til infosenteroversikten ←