Miksere
Kjøp din nye lyd-mikserpult her. Vi har alle de gode merker og alltid til den rette pris.
Når du oppretter en mikserguide, er det store spørsmålet hvor du skal begynne - her vil vi gi en grunnleggende oversikt slik at selv de som er helt nye til en mikser kan følge med. Hvis du allerede har litt forståelse av knottene, har du muligheten her til å oppfriske de grunnleggende prinsippene. I denne veiledningen fokuserer vi på små analoge miksere, da dette ofte er typen du vil støte på hvis du ikke har brukt en mikser før.
Hva gjør en mikser?
Enkelt sagt tar en mikser alle lydkildene dine (mikrofoner, keyboard, spillere osv.) og sender dem ut i et stereosignal til høyttalerne dine. I tillegg kan du kontrollere nivåene og forme lyden med effekter og EQ - mer om det senere!
Kanaloversikt
En analog mikser består av flere kanaler, hver med flere trinn. Ikke alle mikser har alle trinnene, men de vanligste er: Gain, EQ, AUX-send, panning, og til slutt en fader.
Gain: Når du kobler en mikrofon til mikrofoninngangen på mikseren, kobler du den faktisk til en mikrofonforforsterker, som forsterker mikrofonsignalet til et nivå mikseren kan jobbe med. Du kontrollerer forforsterkeren med gain-knappen.
Hipass/Lowcut: Som neste trinn på kanalen har mange mikser en hipass/lowcut-knapp, som fjerner den laveste delen av signalet. Det er en god idé å aktivere den på de fleste signaler, spesielt på bass-tunge instrumenter som bassgitar, stortromme og lydavspilling.
EQ: Det neste trinnet er en equalizer eller EQ, som hjelper deg med å forme signalet. Den kan være strukturert annerledes, men grunnleggende sett vil det være to, tre eller fire bånd, hver som kontrollerer bass, mellomtone og diskant. For eksempel høres det ofte bra ut å kutte litt av bassen og øke litt av toppen på en vokalmikrofon. Noen EQ-er har en parametrisk mellomtone. Det vil være en knott som kontrollerer frekvensen og en annen som kontrollerer om frekvensen blir boostet eller kuttet.
AUX Send: Mange mikser har en eller flere AUX-sendere. Hvis mikseren har innebygde effekter, vil det være en AUX-send som sender signal fra individuelle kanaler til effekteneheten. AUX-sendere brukes også til å sende signal til eksterne effektutstyr og til scenemonitorer.
Panning: Det siste trinnet på kanalen før faderen er panning-knotten. Hvis den er sentrert (på 12 o'clock), vil det være like mye signal i venstre og høyre kanaler. Bruk panning, for eksempel, til å separere to vokaler i miksen ved å plassere dem litt til venstre og høyre, henholdsvis.
Mute: Hver kanal har en mute-knapp, som "muter" den respektive kanalen. På Yamaha-miksere er det i stedet en ON-knapp som må aktiveres for at kanalen skal være aktiv.
Fader: Hver kanal har en fader som bestemmer hvor mye av signalet fra kanalen som sendes til stereomiksen. Ved siden av faderen, på noen mikser, er det brytere der du kan velge om kanalen skal sendes til stereomiksen, til en gruppe, eller begge deler. Dette kan være problemet hvis du ikke får noen lyd fra kanalen.
Ordbok
Det er allerede mange termer i spill, og det blir ikke lettere når noen ting har flere navn. Derfor er her en rask liten ordbok:
LR, venstre-høyre, stereo ut, stereomiks, stereo: alle ord for det samme, nemlig det stereosignalet du sender ut av mikseren til høyttalerne dine.
AUX, mon, monitor, send: en ekstra send ved siden av stereomiksen, brukt til å sende et signal til effektprosessorer eller monitorer. En AUX-send kan være post-fader eller pre-fader, noe som betyr at signalet sendes enten før eller etter kanalens fader. Hvis det sendes pre-fader, vil den samme mengden signal alltid bli sendt, uansett hvor høy eller lav kanalens fader er. Dette er nyttig, for eksempel, hvis du bruker senden til en scenemonitor. Her vil ikke lyden endre seg på scenen selv om du justerer lyden for publikum. Hvis det sendes post-fader, vil imidlertid mengden signal variere avhengig av hvor mye du har slått opp faderen. Dette er nyttig hvis du bruker senden til en effektprosessor. Hvis du for eksempel har slått ned vokalene mye, er det ikke ideelt hvis det fortsatt er mye klang som kommer gjennom høyttalerne - de bør ideelt sett matche.
XLR, mikrofonkontakt: XLR-kontakter er de tre-stiftede kontaktene du er kjent med fra mikrofonkabler. De finnes vanligvis på signalkabler, som også brukes til å sende signaler fra mikseren til forsterkeren.
EQ (equalizer): Former et lydsignal. På hver kanal er det ofte en parametrisk EQ der du kontrollerer bass, mellomtone og diskant. Noen mikser har også en grafisk EQ på stereomiksen, der du kan forme den endelige lyden. På en grafisk EQ er det flere skyveknapper, hver justerer et bestemt frekvensområde.
Gruppe, undergruppe, subgruppe, gruppe: Mange mikser har en eller flere grupper. En gruppe kan brukes til forskjellige formål, for eksempel kan du ha en ekstern kompressor tilkoblet en gruppe, der du sender alle trommespor eller vokalspor til. Du sender til en gruppe ved å bruke en knapp ved siden av faderen på hver kanal.
Tape, tape in, phono: Vanligvis et sett med stereofonojekker som kan brukes til å koble til, for eksempel, en mini-jack til phono-kabel, slik at du kan spille musikk fra en telefon eller datamaskin.
PFL: Mange mikser har en PFL-knapp på hver kanal. PFL står for Pre Fader Listen, og når du slår den på, vil VU-meteret bare vise inngang for kanalen eller kanalene som PFL er aktivert for. Det er ganske nyttig når du setter gain på en mikrofon for å se hvor mye signal som kommer inn i kanalen.
Return, stereo return: En enkel stereoinngang med bare en volumkontroll. Den brukes til å sende et signal tilbake til mikseren som har blitt behandlet i en effektenhet, EQ eller kompressor. Du kan si at signalet "returneres" til mikseren.
Analog eller digital?
Denne veiledningen er basert på en analog mikser, men prinsippene er de samme i en digital mikser - det er bare noen få flere alternativer og funksjoner. Å begynne med en analog mikser kan være en god idé, da det gir en god oversikt over hva som skjer med signalene.
Kom deg gjennom
Feilsøking er en viktig ferdighet å ha når du har med en mikser å gjøre og det ikke kommer lyd gjennom. En god tilnærming er å begynne i begynnelsen av signalkjeden - for eksempel med en mikrofon. Hvor kommer signalet inn i mikseren, er gain slått opp, er kanalen unmutet, er faderen slått opp, sendes kanalen til stereomiksen, kommer det signal inn (her er PFL praktisk igjen), osv. Du kan også støte på en defekt kabel - i så fall må du teste den ut. Generelt handler det om å beholde en klar tankegang og ta ett skritt om gangen - ellers kan du ende opp med å forvirre deg selv.
Et godt tips er alltid å slå på mikseren før du slår på forsterkeren eller aktive høyttalere. På den måten unngår du "pop"-lyden som ellers ville oppstå i høyttalerne når mikseren slås på.
Kast deg ut i det!
Det er mange navn og termer, men i virkeligheten er det ikke rakettforskning. Prøv det og tenk logisk - det vil sikkert gå bra :). Og hvis du har kjøpt mikseren din fra oss, vil vi guide deg gjennom så du kan få lyden til å strømme!
Miksere
Her på siden finner du vårt brede utvalg av miksere. Vi har mange typer miksere og mikserpulter til bands og alle typer av arrangementer, f.eks. livemiksere, powermiksere, rackmiksere og små miksere.
Så ser du etter en ny lydmikser til for eksempel ditt band, hjemmestudiet eller et større arrangement, da er du kommet til det rette sted.
Spørsmål og svar om mikser og mikserpulter
Hva er en mikser?
En PA-mikser, lydmikser eller en mikserpult er den enheten man bruker for å "blande" lyden fra flere forskjellige lydkilder. Det finnes mange typer miksere og mikserpulter til alle typer arrangementer.
Det er både livemiksere, studiemiksere og mikserpulter til diskoteker. En studiemikser brukes i såvel mindre studier som mer avanserte lydstudier. Livemikseren brukes hovedsakelig til livekonserter og andre arrangementer, som krever live-PA. Det er mikseren som blander de mange lydkilder elektronisk og sender dem til en forsterker eller en annen destinasjon. Studiemikseren er hjertet i den prosess som gjør det mulig å koble forskjellige lydkilder til en innspilling og balansere, posisjonere og equalize de forskjellige audiokanaler. Det er via lydmikseren at produseren i studiet eller lydmannen til konserter sikrer at de mange lydmessige sammensettninger blir til ét samlet vellydene produkt. Live- og studiemikseren har de samme basisfunksjoner, men bruker dem forskjellig. Livemikseren har ofte flere innganger enn studiemikseren, da det er behov for å kunne koble flere lydkilder til systemet. Studiemikseren har i høyere grad behov for å få et godt signal inn og ut av en flersporsopptaker. Studiemikseren skal derfor kunne lede individuelle spor eller kanalgrupper til individuelle opptakspor. Livemikseren har til gjengjeld behov for å kunne håndtere inputs fra mange forskjellige lydkilder på én gang og har derfor flere innganger.
Overordnet sett finnes det tre typer miksere:
- Analog mikserpult
Analoge signalveier som ikke konverterer til digitale data. Foretrekkes av mange pga. den enkle betjening. - Digitale miksere
Analoge og digitale signalveier som konverterer begge veier. God til turnéproduksjoner, da det er mulighet for å gjemme innstillinger, hvilket gjør oppsettingen fra gang til gang enklere. - Den nye generation av analoge miksere
De har USB og FireWire og er en slags all-in-one-løsning.
Hvordan velger jeg den rette mikser?
Det er vanskelig å vite, hvilken mikserpult man skal velge og valget avhenger av flere forskjellige faktorer. Før du kjøper en mikser, er det derfor viktig at du gjør deg klart, hva mikseren skal brukes til, hvor mange lydkilder du trenger etc. Det finnes utrolig mange forskjellige merker, typer og prisklasser, så det er viktig å være oppmerksom på, hva man trenger og prioritere, før man treffer en beslutning.
Jeg har et lite hjemmestudie, trenger jeg en mikser?
Det er helt avhengig av, hva slags hjemmestudie det er. Har du f.eks. begrenset mengde hardware, ønsker et helt digitalt signal eller har du en veldig rask PC og vil bruke mange virtuelle instrumenter, trenger du ikke nødvendigvis en lydmikser. Da kan du kikke i vår avdeling med studieudtstyr så du kan produsere din egen elektroniske musikk istedenfor.
Hvor mange kanaler trenger jeg?
Flere enn du umiddelbart tror. Kort og godt. Det er alltid en god idé å gå etter en mikserpult med flere kanaler enn du umiddelbart har behov for, da det er med på å fremtidssikre din mikser og det generelt er bedre å ha litt for mange enn litt for få.
Hva koster en god mikser?
Vi har miksere i alle prisklasser, men det er viktig å forstå, at man får, hva man betaler for. En kvalitetsmikser koster, men har du ikke budsjettet til det, finner vi et fornuftig alternativ.
Kjøpsguide til lyd-miksere og mikserpulter
Det kan som nevnt, være vanskelig å vite, hvilken mikser du skal velge. Derfor har vi sammensatt en sjekkliste, som kan være nyttig for deg å gjennomgå, før du beslutter deg:
- Hva skal jeg bruke mikseren til? Flersporsopptak, live-PA eller begge deler?
- Hva er mitt budsjett? Husk at pris og kvalitet henger uløselig sammen.
- Hvor mange kanaler trenger jeg? Husk å tenke på fremtidssikring!
- Har jeg behov for at min mikserpult er veldig mobil eller skal jeg ikke flytte mye rundt med den?
Er du i tvil om, hvilken mikser du skal velge, er du velkommen til å kontakte vår kundeservice, som sitter klar til å hjelpe deg videre.
Stort utvalg av lydutstyr - også til professjonelle
Hos os finner du også et bredt utvalg av annet lydutstyr, f.eks. forsterkere, høyttalere, mikrofoner og recordere.
Er du professjonel DJ, vil vi anbefale deg å se på vårt DJ-utstyr, hvor du bl.a. finner DJ-miksere, DJ-avspillere og DJ-controllere.
Kjøp din nye mikser hos SoundStoreXL og gjør en god handel!